Hogyan kaphatok kártérítést, ha késik, vagy ha törölték a járatom?

Magazin

Dublinban ragadtál egy törölt járat miatt? Hosszú órákon át vársz a Cork-i reptéren egy végeláthatatlannak tűnő késés miatt? Ilyen esetekben kártérítésre is jogosult lehetsz! Ebben próbálunk segíteni neked azzal, hogy áttekintjünk, milyen jogai vannak a repülővel utazóknak.

Talán már kerültél olyan helyzetbe, hogy törölték a járatod, vagy hosszú órákat csúszott a géped indulása. Lehet, hogy csak aggódsz, mi történik akkor, ha a legközelebbi utadnál belefutsz egy ilyenbe. Összeszedtük neked az ilyenkor felmerülő legfontosabb kérdéseket és az arra adott válaszokat.

Ki jogosult kártérítésre járatkésés miatt?

Ha a járat késése, járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatsz a tervezett időben, az EU 261/2004-es rendelete alapján jogosult lehetsz kártérítésre az alábbi esetekben:

  • a repülőtér, ahonnan indulsz, az EU területén található, vagy
  • a járatod az EU területére érkezik uniós légitársasággal
  • ha a járatod törölték, vagy legalább 3 órát késik

Mire vagyok jogosult, ha késik a járatom?

  • Legalább két órás késésnél (a járat távolságától függően) ingyenes étkezésre és frissítőkre valamint két ingyenes telefonhívásra és email-re
  • Legalább 5 órás késés esetén a jegyed árának teljes visszatérítésére, amelyet 7 napon belül ki kell fizetnie a légitársaságnak
  • Ha a járatod annyit késik, hogy csak másnap tudsz elindulni, jogosult vagy szállasra, ezen felül a hotel és a reptér közötti oda-vissza szállítást is a légitársaságnak kell kifizetnie

Megjegyzés: Ha a légitársaság nem ajánlja fel a segítségét, érdemes alacsonyan tartani a költségeket és megőrizni minden számlát. Miután hazaértél, ezek alapján tudod igényelni, hogy a légitársaság megtérítse a kiadásaidat.

Mire vagyok jogosult, ha törölték a járatomat?

Az EU rendelte szerint jogosult vagy:

  • a jegyed árának teljes visszatérítésére 7 napon belül
  • a lehető legrövidebb időn belüli átirányításra (amikor a légitársaság eljuttat az úticélodhoz, az eredetihez hasonló útvonalon), a rendelkezésre álló lehetőségek függvényében, ingyenesen
  • sztrájk esetén járatcserére, amit általában egy éven belül fel kell használni

Sztrájk esetén is kérhetek kártérítést?

Ez attól függ, hogy a légitársaság köteles-e kártérítést nyújtani olyan esetekben, ami kívül esik az irányításukon. Ilyen lehet egy sztrájk, egy vulkán kitörés, vagy bármilyen szélsőséges időjárás. A sztrájk okától függően 600 euróig lehetsz jogosult kártérítésre.

A légitársaságok sztrájkjáról és arról, hogy mi történik, ha az utazásunk pont egy ilyen napra esik, itt írtunk bővebben.

A Ryanair-nél jogosult lehetsz pénzbeli kártérítésre abban az esetben, ha a járatod több mint három órát késett vagy az indulás előtti két hétben törölték. Ha a késés vagy járattörlés oka olyan rendkívüli, váratlan körülmény, ami a légitársaság ellenőrzésén kívül esik, akkor az EU rendelet értelmében nem jár pénzbeli visszatérítés.

Az Easyjet három órás késés felett étkezési kuponokat ad az utasoknak. Ha a gép indulása a következő napra csúszik, a légitársaság elhelyez egy hotelben és biztosítja az étkezést és a transzportot is. Ha a járatod törölték, akkor elhelyeznek a következő járaton. Ha ez neked nem megfelelő, akkor visszatérítik a jegy árát. Ha a járat törlése a légitársaság hibájából következett be, akkor (az EC261 kompenzációra hivatkozva) kifizetik az olyan járulékos költségeidet is, mint amilyen a parkolási díj vagy egyéb, az utazással összefüggő utak. Ha az utazás meghiúsulásának oka független a légitársaságtól, akkor ezekre nem vagy jogosult. Ilyenkor érdemes megnézni, mit tartalmaz az utazási biztosításod, mert annak viszont ezeket a kiadásokat fedezni kellene.

A TUI-nál sok esetben fizetnek kártérítést, ha viszont a késés vagy a törlés váratlanul, nem az ő hibájukból következett be, nem adnak kártérítést.

Mit kell tennem, ha kártérítést szeretnék a játatom késése miatt?

Először is fordulj a légitársasághoz:

Ryanair

Easyjet

A légitársaságok oldalán általában a ’Contact Us’ menüpont alatt találhatók ezek a kitöltendő nyomtatványok.

Ha a követelésed elutasítja a légitársaság, még nem kell feladnod, jogi útra is terelheted az ügyet. Itt érdemes észben tartani, hogy a követelések határideje is lejár, ez az idő 5 vagy 6 év, ennek letelte után a bíróság már nem foglalkozik az üggyel.

A légiutasok jogai

Az Európai Bizottság 261/2004-es légiutasok jogairól szóró rendelete, valamint Törökország légiutasokról szóló rendelkezése szerint járattörlés és járatkésés esetén – a szabályozás feltételeinek megfelelve – az utas kártérítésre jogosult. Járattörlés, járatkésés vagy visszautasított beszállás esetén 125-600 euró kártérítés jár, ez az összeg a repülőút és a késés hosszától függ.

Kártérítést igényelhet az alábbi esetekben:

  • Ha a járata több mint három órát késik
  • Ha törlik a járatát
  • Ha a járata kevesebb, mint 3 órát késik, de lekési a csatlakozását és több mint 3 órával a tervezettnél érkezik meg úticéljához
  • Ha megtagadták a beszállását, mert nem volt szabad hely a gépen (túlfoglalás)

A kártérítés egyéb feltételei:

  • A járat nem az időjárási viszonyok vagy más rendkívüli körülmény miatt késik
  • A járatfoglalás 6 éven belül történt

A légitársaságnak és a járat útvonalának meg kell felelnie az Európai Unió ide vonatkozó jogi kritériumainak. 

A Törökországi szabályozás szerint:

 

Az utasok jogai

A légitársaság nem csak kártérítés fizetésével kompenzálja utasait. A járatkésések esetén a légitársaságnak a következőket kell biztosítani utasainak:

  • frissítők
  • a késés mértékének megfelelő ingyenes étkezés
  • ingyenes szállodai elhelyezés, ha az utas csak másnap tud indulni
  • másnapi indulásnál ingyenes transzfer a szállodába és vissza a reptérre
  • két ingyenes telefonhívás, fax vagy e-mail

Nem jogosult kártérítésre abban az esetben, ha

  • a légitársaság 14 nappal az indulás előtt tájékoztatta a járattörlésről
  • a légitársaság a törölt járat helyett felajánlott egy másik járatot ugyanarra az útvonalra és időpontra

Ha rendkívüli körülmények miatt törölték a járatot, a légitársaságnak fel kell ajánlani utasainak a következő lehetőségek valamelyikét:

  • a jegy árának visszatérítése (teljes egészét vagy a fel nem használt részét)
  • az utas más módon való eljuttatását úticéljához
  • a jegy újra foglalását egy későbbi időpontra, amely az utasnak és a légitársaságnak is megfelel

Kártérítés visszautasított beszállás miatt

Túlfoglalás esetén a légitársaság először köteles olyan utasokat keresni, akik lemondanak a foglalásukról bizonyos előnyökért cserébe. A légitársaság köteles az alábbi két lehetőséget felajánlani:

  • a teljes jegyár megtérítése
  • útvonalváltoztatás

Ha az utas az útvonalváltoztatást választja, a légitársaság köteles támogatást nyújtani. Ez magába foglalhatja az étkezést és frissítőket, telefonhívásokat, szállást és szállodai transzfert.

Ha az utas nem kíván lemondani a foglalásáról és visszautasítják a beszállást, a teljes jegyár mellett 250-600 euró közötti kártérítésre jogosult.

Járatcsatlakozás

A kártérítés szabályai ugyanúgy vonatkoznak a csatlakozással közlekedő járatokra is. A kártérítést befolyásolhatják a közbeeső állomások, attól függően, hogy azok az EU-n belül vagy kívül vannak-e és hogyan vonatkozik rájuk a 261/2004-es rendelet. Az utasnak elsősorban az járat indulási és érkezési pontját kell figyelembe venni.

Ha az utazás során egy vagy több járat késik vagy törlődik, az úticélig összeadódó késések hossza dönti el, hogy jogosult-e a kártérítésre.

Ha járatcsatlakozással, azaz átszállással utazik, az összes járatot ugyanazzal a foglalási kóddal kell lefoglalnia. Ha a különböző járatokhoz más foglalási kódokat használ, az azt jelenti, hogy minden járatra, a kiindulási helytől az érkezési helyig önálló útként fognak tekinteni. Az alábbi táblázatból kiszámolhatja, körülbelül milyen nagyságrendű kártérítés illeti meg, kivéve, ha törökországi járatról van szó, ebben az esetben a kártérítés összege 100 euró.

A kártérítés összegének kiszámítása

Az alább található táblázat segítségével, vagy ezen a linken ki lehet számolni a kártérítés összegét. Az összeg 125-600 euróig terjedhet. Az átlagos kártérítési összeg 450 euró. 

 

Az utasbiztosításom fedezni fogja az egyéb költségeimet?

Vannak esetek, amikor a légitársaság elutasítja a késés miatti kártérítési igényedet. Ilyen esetekben az utasbiztosítód a segítségedre lehet. Ellenőrizd, hogy pontosan mit fedez a biztosítás. Bár a légitársaságoknak törvényi kötelezettségük kifizetni a hoteledet és az odajutási költségeidet, ha ez mégsem történne meg, lehet, hogy az utasbiztosításod fogja azokat fedezni.

Jó utat kívánunk mindenkinek!